RSS Карта сайта

Сайт ППДУ » Новини » Проєкт доповіді на ХХІV звітно-виборній конференції Черкаської обласної організації профспілки працівників державних установ «Про звіт щодо проведеної роботи Черкаського обкому профспілки працівників державних установ у звітний період (червень 2015 р. – серпень 2020 р.)»

Проєкт доповіді на ХХІV звітно-виборній конференції Черкаської обласної організації профспілки працівників державних установ «Про звіт щодо проведеної роботи Черкаського обкому профспілки працівників державних установ у звітний період (червень 2015 р. – серпень 2020 р.)»

Дата публікації: 19/06/2020 05:56

За останні 5 років від часу проведення попередньої конференції профспілковий рух в Україні зазнав суттєвих змін. Такі зміни зумовлені низкою  факторів, серед яких, передусім, хочеться виділити наступні:

По-перше, це продовження військової агресії проти України з боку Російської федерації, що зумовлює значне послаблення економічного потенціалу країни, зменшення інвестиційної привабливості держави, витрачання бюджетних ресурсів на ведення операції об’єднаних сил, та найголовніше, призводить до людських жертв.

По-друге, цього року Україна, як і весь світ, зіткнулася із новим викликом – пандемією, зумовленою гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2. Як наслідок, в державі було оголошено карантин, обмежено рух громадян, в тому числі скасовано рух громадського транспорту, заборонено проведення масових заходів, в результаті чого багато людей втратило роботу, підприємства та фізичні особи – підприємці втратили свій бізнес, держава недоотримала значні ресурси до бюджету, що не могло не вплинути на рівень оплати праці, передусім, працівників державних та комунальних установ та організацій.

В світі все більше почали говорити про нову надмасштабну економічну кризу, яка в значній частині буде стосуватися і України.

Також, протягом звітного періоду відбулася зміна політичної еліти держави, зумовлена проведення виборів Президента України та виборами до Верховної Ради України. На жаль, вимушені констатувати, що новий склад найвищих посадових осіб держави (Президент України, члени Кабінету Міністрів України), як і новий склад Верховної Ради України, не змінив свого негативного ставлення до професійних спілок, не поставив в основу проведення політичних реформ людину праці, не спромігся впровадити ефективне реформування соціального захисту та забезпечення громадян. Більше того, новобраний Президент України Володимир Зеленський визнав, що «епоха бідності» в Україні не завершена.

Більше того, новий склад Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України розпочав наступ на права працівників та профспілок із такою силою, що за часів незалежності України такого ще не відбувалося.

Передусім, це пов’язано із реєстрацією в Верховній Раді України двох законопроєктів: проєкт Закону України «Про працю» № 2708, яким передбачається суттєве обмеження та погіршення умов праці працівників, а також проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих питань діяльності професійних спілок)» № 2681, яким суттєво обмежуються права профспілок, скасовуються права та гарантії для її членів.

Непогоджуючись із вказаними законопроєктами профспілкові організації всіх рівнів сказали своє рішуче ні. Так, 16 січня, проведено Всеукраїнське профспілкове віче, в рамках якого в Жовтневому палаці столиці зібралися представники понад 60 тисяч первинних профспілкових організацій з усієї України, яких делегували 7 млн. членів професійних спілок.

У Профспілковому віче взяли участь представники Профспілки працівників державних установ України: керівництво Профспілки, голови регіональних організацій та члени Центрального комітету Профспілки, члени Молодіжної ради Профспілки та профспілкові активісти з усіх регіонів України. Від Черкаської організації участь у віче взяли участь заступник голови обкому Василь Олійник та член обкому Юрій Березюк.

Учасниками віче прийнято резолюцію, яку одразу передано до Офісу Президента України В.Зеленського, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.

Крім того, члени обласної організації профспілки приєдналися до акцій протесту проти вказаних законопроєктів, які проходили 17 та 31 січня 2020 року, а також підтримали відповідні петиції, розміщені на сайті Верховної ради України.

Протягом звітного періоду представники обласної організації профспілки також брали участь у Всеукраїнських акціях протесту, організованих Федерацією профспілок України, які проходили у м. Києві 17 грудня 2019 року та 17 жовтня 2018 року. а також в акціях, які проводилися спільно із Федерацією профспілок області у м. Черкаси.

18 січня 2018 року члени обласної організації профспілки приєдналися до протесної акції профспілок, викликаної несвоєчасним прийняттям бюджету м. Черкаси на 2018 рік.

Проте, протягом останніх 5 років ми зіштовхнулися із викликами, які стосуються передусім діяльності нашої профспілкової організації.

Насамперед, це проведення адміністративної реформи в Україні та процеси, пов’язані із утворенням об’єднаних територіальних громад та оптимізацією структури і чисельності районних державних адміністрацій.

Зокрема, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 р. № 746 передбачалося скорочення чисельності складу райдержадміністрацій області на 50 %.

Проте, за активної позиції Профспілки вдалося добитися ухвалення постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 № 926, якою зменшено на 13 % заплановане скорочення посад працівників РДА, а також дещо відтермінувати процеси вивільнення працівників.

Вимушені констатувати, що в період оптимізації структури та штатної чисельності райдержадміністрацій держава, як на центральному рівні, так і на обласному відмежувалася та самоусунулася від цих процесів, залишивши працівників РДА сам на сам із цими викликами. Зокрема, не проводилися навчання, не надавалися роз’яснення та консультації з питань організації процесів масових вивільнень працівників.

Саме тому, своє плече допомоги районним державним адміністраціям поставив обком профспілки. Так, 14 листопада поточного року Черкаським обкомом профспілки працівників державних установ проведено семінар-нараду щодо дій виборних органів профспілки під час оптимізації структури та чисельності місцевих державних адміністрацій, під час проведення якого  його учасникам роз’яснено порядок дій виборних органів профспілки працівників державних установ по захисту трудових прав працівників під час заходів, пов’язаних із оптимізацією структури та штатної чисельності місцевих державних адміністрацій, зокрема, щодо визначення переважного права на залишенні на роботі, вжиття заходів щодо забезпечення роботодавцем зайнятості працівників, які вивільняються у зв’язку із запланованими скороченнями, а також про особливості застосування законодавства з питань проходження державної служби щодо істотних змін державної служби та порядку припинення державної служби за ініціативою суб’єкта призначення.

Працівниками виконавчого апарату обкому постійно надавалися усні та письмові роз’яснення та консультації членам профспілки та працівникам місцевих державних адміністрації щодо вимог чинного законодавства з питань порядку вивільнення та забезпечення трудових прав працівників.

Також, виборні органи профспілки зайняли принципову позицію, яка ґрунтувалася на безумовному виконанні вимог законодавства, під час розгляду подань роботодавців щодо надання згоди на розірвання трудового договору із працівником у зв’язку із скороченням чисельності райдержадміністрацій.

Крім того, з метою забезпечення зайнятості працівників райдержадміністрацій, які підлягали вивільненню у зв’язку із скороченням структури та чисельності, заступником голови обкому Василем Олійником проведено низку зустрічей із керівництвом Черкаської обласної служби зайнятості та його регіональних філій, під час яких обговорювалися актуальні питання щодо подальшого працевлаштування працівників, які втрачали роботу.

Ще одним викликом для нашої профспілки стало введення в дію з 1 травня 2016 року Закону України «Про державну службу» в новій редакції, який абсолютно змінив всю правову базу проходження державної служби.

З метою доведення положень нового законодавства про державну службу працівниками виконавчого апарату обкому профспілки організовано проведення виїзних семінарів для профспілкового активу області, до проведення яких залучалися працівники міжрегіонального управління Національного агентства України з питань державної служби у м. Києві, Київській, Чернігівській та Черкаській областях.

Проте найбільшим викликом під час впровадження нового законодавства про державну службу стало катастрофічне недофінансування місцевих державних адміністрацій, яке призвело до того, що їх працівники вимушені були йти у відпустки без збереження заробітної плати. Саме тому, обласний комітет, вивчивши та узагальнивши інформацію, звернувся до Центрального комітету Профспілки, а також до вищих посадових осіб держави із вимогою про додаткове фінансування місцевих державних адміністрацій, завдяки чому цю проблему було вирішено.

Проте, аналогічна проблема виникла і у 2020 році, коли держава на діяльність райдержадміністрацій виділила близько 70 % від фактичної потреби. І цього разу обласна організація профспілки зайняла активну позицію. Після того, як це питання розглянули члени обласного комітету на своєму засіданні, виконавчим апаратом проведено узагальнення фактичних обсягів фінансування РДА у 2020 році, після чого направлено відповідні звернення-клопотання до Президента України, Прем’єр-Міністра України та голови обласної державної адміністрації а також поставлено до відома Центральний комітет Профспілки.

Завдяки спільним зусиллям, Законом України від 13.04.2020 № 553-IX «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік» місцевим державним адміністраціям збільшено обсяги видатків на оплату праці з нарахуваннями, зокрема, для Черкаської області на 33,2 млн. грн.

На жаль, цих коштів не вистачить на фінансування оплати праці в повному обсязі, проте дозволить здійснювати оплату праці в розмірах, не нижчих ніж законодавчо передбачені Законом України «Про державну службу», а також надання працівникам оплачуваних відпусток із відповідними виплатами.

Тому, наша боротьба за належне фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій триває.

Ці всі та багато інших викликів не могли не відобразитися на структурі та чисельності нашої профспілки.

Так, Черкаська обласна організація профспілки працівників державних установ станом на 01.01.2020 року об`єднує 2 міських та 20 районних  організацій, до складу яких входять 377 (- 214 порівняно з 2015 роком) первинних профорганізацій і 24 (-21 порівняно з 2015 роком) первинних організацій міста Черкаси. Із 6492 осіб загальної кількості працюючих – 5489 (-4323 порівняно з 2015 роком) об`єднані в профспілку (85%).

Робота обласної організації профспілки в 2015-2020 роках була спрямована на вирішення питань соціального, трудового та правового захисту членів профспілки, поліпшення культурно-масової та фізкультурно-спортивної роботи відповідно до постанов ХХІІI звітно-виборної конференції, VIІ з`їзду Федерації профспілок України, VIІ з`їзду Профспілки та Програми дій Черкаської обласної організації профспілки працівників державних установ на 2016-2020 роки і проводилася згідно затверджених президією обкому профспілки планів роботи.

 

Розвиток соціального діалогу

Однією з найбільш вагомих форм захисту інтересів членів профспілки вбачаємо у веденні соціального діалогу, який визначено в Профспілці працівників державних установ України (далі – Профспілка) пріоритетною складовою діяльності.

Адже соціальний діалог це процес визначення та зближення позицій, досягнення спільних домовленостей та прийняття узгоджених рішень сторонами соціального діалогу, які представляють інтереси працівників, роботодавців та органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, з питань формування та реалізації державної соціальної та економічної політики, регулювання трудових, соціальних, економічних відносин.

Так, на сьогоднішній день Центральним комітетом Профспілки укладено 8 Галузевих угод, зокрема, із Міністерством соціальної політики, Міністерством внутрішніх справ, Державною прикордонною службою, Державною архівною службою, Державною казначейською службою, Державною аудиторською службою, Державною службою з питань надзвичайних ситуацій, Департаментом поліції охорони.

Крім того, Профспілкою підготовлено проект Галузевої угоди із Кабінетом Міністрів України, до роботи над якою долучалися представники майже всіх міських та районних організацій, які надавали власні пропозиції.

Сподіваємося, найближчим часом ця Галузева угода буде підписана.

З метою представництва інтересів Профспілки в соціальному діалозі на національному рівні Голова Профспілки Юрій Піжук входить до Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок, а також є членом колегій та громадських рад низки міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.

На регіональному рівні голова обласної організації профспілки Катерина Кучугурна входить до складу обласної тристоронньої соціально-економічної ради при обласній державній адміністрації, член ради соціального діалогу при виконавчих органах Черкаської міської ради.

З метою посилення спроможності захисту трудових та соціально-економічних прав членів профспілки обкомом профспілки укладено угоди про співробітництво із Міжрегіональним управлінням Національного агентства України з питань державної служби в м. Києві, Київській, Чернігівській та Черкаській областях, Черкаським відділенням Національної служби посередництва і примирення, Черкаською обласною організацією ФСТ «Спартак».

Майже всі голови територіальних організацій профспілки входять до складу рад соціального діалогу при райдержадміністраціях та міських радах.

Станом на 01 квітня 2020 року в первинних профспілкових організаціях діяло 400 колективних договорів з 401 первинної організації (99,7%). Всього колективними договорами охоплено 6052 працівники, або 93,2 % від загальної кількості працюючих. Всі колективні договори згідно чинного законодавства зареєстровані у відповідних державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування. Стовідсоткового охоплення колективними договорами досягнуто в трудових колективах всіх районних і міських організаціях профспілки. Відсутній колективний договір в Прокуратурі Черкаської області.

В колективних договорах визначені конкретні зобов`язання сторін щодо дотримання встановленого режиму роботи, інформування працівників про структуру нарахування заробітної плати та порядку її виплати, затверджені положення про преміювання. В переважній більшості організацій та установ колективні договори містять ряд зобов’язань, які покращують і зберігають традиції надання соціальних пільг і гарантій понад норми чинного законодавства. Це і надання матеріальних допомог, встановлення додаткових вихідних днів для батьків, які мають дітей шкільного віку, а також в дні народження та інше.

Наразі у відповідності до Законів України «Про соціальний діалог в Україні», «Про колективні договори і угоди» діє 16 угод між райкомами профспілки, райрадами, райдержадміністраціями. В Уманській міській та Черкаській районних організаціях діють угоди координаційних рад комітетів профспілок, роботодавців, органів виконавчої влади і місцевого самоврядування.

Питанням про порядок підготовки до укладення, організації контролю за виконанням та підведення підсумків виконання колективних договорів завжди приділяється належна увага під час проведення семінарів-нарад із профспілковим активом області, які проводяться обкомом, міськкомами, райкомами.

В газеті обкому профспілки  «Профспілковий вісник» протягом 2015-2020 рр. опубліковано 48 матеріалів з питань колдоговірного регулювання та поширення кращого досвіду роботи, в тому числі в листопаді 2018 року опубліковано Методичні рекомендації щодо укладення колективного договору. Окремою рубрикою надавались консультації управління держслужби в області щодо практики застосування положень чинного трудового законодавства. Всі ці матеріали також розміщувалися на офіційному веб-сайті обласної організації профспілки.

На зборах первинних організацій, засіданнях міськкомів і райкомів, обкому профспілки систематично проводяться узагальнення та підведення підсумків виконання колективних договорів та угод.

В звітах міських, районних і первинних організацій м. Черкаси  відмічається, що загалом взаємні зобов’язання сторін за колективними договорами виконані. Забезпечено дотримання встановленого режиму роботи, інформування працівників про структуру нарахування заробітної плати та порядку її виплати. З виборними профспілковими органами погоджуються графіки надання працівникам щорічних відпусток, робота у вихідні та святкові дні, зміни в організації та оплати праці, преміювання членів трудових колективів та ін. Належним чином виконуються зобов`язання адміністрацій щодо гарантій діяльності профспілкових організацій: безоплатно надаються приміщення для проведення зборів, інвентар, засоби зв`язку, профспілковому активу виділяється необхідний для виконання громадської роботи і навчання час із збереженням оплати праці.

В більшості угод і колективних договорів передбачені додаткові, порівняно з чинним законодавством, трудові і соціально-побутові пільги працюючим, наприклад: здійснення преміювання працівників до ювілейних дат від дня народження в розмірах, що не перевищують середньомісячну заробітну плату в межах затверджених асигнувань на оплату праці, надання матеріальної допомоги у разі смерті рідних першої черги, надання працівникам додаткової відпустки із збереженням середньої заробітної плати, при наявності економії фонду оплати праці, в разі одруження, народження дитини, смерті близьких родичів, в день народження, надання батькам дітей шкільного віку по 1 дню в день знань та свята останнього дзвоника, надання працівникам до двох вихідних днів весною та восени для проведення робіт на садово-городніх ділянках, надання додаткової відпустки до 3 календарних днів та 10-хвилинної перерви кожні дві години працівникам, які постійно працюють з комп’ютерною технікою.

Протягом 2015-2020 років на рахунки 9 первинних профспілкових організацій роботодавцями перераховані кошти на культурно-масову і фізкультурно-спортивну роботу: 5 первинних організацій м. Черкаси та по дві Тальнівського та Городищенського районів. Із них 4 установ фінансуються з бюджету, 5 – перебувають на госпрозрахунку.

Кошторисами установ і організацій, які фінансуються з державного та місцевих бюджетів, кошти для перерахування первинним організаціям на культурно-масову і фізкультурно-спортивну роботу, як правило, не передбачаються. Так само не передбачаються кошторисами і витрати на фінансування заходів з охорони праці в розмірі не менше ніж 0,2% від фонду оплати праці.

Завдяки співпраці керівництва та профорганів у державних установах відсутні колективні трудові спори і конфлікти.

З метою посилення соціального діалогу через укладання колективних договорів щорічно проводяться огляди конкурси на кращий колективний договір. За 2015-2020 р.р. переможцями обласних конкурсів та фіналістами і переможцями галузевого конкурсу у відповідних номінаціях визнавалися первинні організації фінансового управління Христинівської райдержадміністрації, Драбівської районної державної адміністрації, Ватутінського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, Золотоніської районної державної адміністрації та Золотоніської районної ради, Дашуківської сільської ради Лисянського району, Уманської районної ради, Комунального підприємства «Уманське міське архітектурне бюро», ПРАТ «Черкасивторресурси»,  Христинівської районної державної адміністрації, Свидівоцької сільської ради Черкаського району, Комунального підприємства «Управління по експлуатації Будинку рад і об’єктів обласної комунальної власності», Уманського управління державної казначейської служби України Державної казначейської служби України Черкаської області, Лисянської районної ради, Паланської сільської ради Уманського району, Золотоніської міської ради, Ватутінської міської ради, Гельмязівської сільської ради Золотоніського району.

В обласному конкурсі беруть участь переважно одні й ті ж районні (міські) комітети профспілки. За останні п’ять років жодного разу не брали участі в обласному огляді-конкурсі на кращий колективний договір первинні організації Городищенської, Жашківської, Канівської, Катеринопільської, Корсунь-Шевченківської, Маньківської, Тальнівської,  Чигиринської, Чорнобаївської районних та Смілянської міської організацій.

 

Захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів.

Правовий захист членів профспілки

На пленумах обласного комітету Профспілки ми неодноразово констатували недостатню профспілкову мотивацію як один із негативних чинників в діяльності профспілкових органів.

Ми часто чуємо: «Що дає нам профспілка», при цьому маються на увазі матеріальні блага.

Проте, як визначено статтею 2 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», професійні спілки створюються з метою здійснення представництва та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки, що також передбачено частиною третьою статті 36 Конституції України, а також визначено Статутом професійної спілки працівників державних установ України, як метою діяльності Профспілки.

Таким чином, не матеріальне благо, а захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів має бути основою мотивацією профспілкового членства.

На виконання рішення президії обкому профспілки рішеннями виборних органів організацій обласної профспілки визначено 54 громадських інспектори праці, у тому числі 24 в обкомі, міськкомах та райкомах профспілки та 30 – у первинних профспілкових організаціях.

Протягом 2015-2020 року громадськими інспекторами праці проведено 221 перевірку дотримання законодавства про працю, в тому числі 45 спільно із органами Держпраці. За результатами перевірок встановлено 83 факти порушення прав працівників.

Найчастіше, за результатами громадських перевірок встановлювалися порушення прав працівників під час надання їм відпусток, під час притягнення їх до дисциплінарної відповідальності, попередження про зміни істотних умов праці або наступне вивільнення, обчислення стажу, преміювання. І в тих організаціях, де профспілкові активісти сумлінно відносилися до своїх громадських обов’язків, завжди вдавалося забезпечити дотримання прав працівників.

За кожним виявленим фактом порушення вживалися відповідні заходи реагування, зокрема, направлялися подання роботодавцю про усунення виявлених фактів, передавалися матеріали до державних органів щодо здійснення ними державного контролю та забезпечення відновлення порушених прав.

Протягом звітного періоду виборними органами профспілки приділялася велика увага роз’ясненню прав членів профспілки та порядку їх реалізації, підвищенню рівня правових знань серед профспілкових активістів, розробці методичних матеріалів. Реалізовувати вказаний напрямок роботи покликані позаштатні громадські юридичні консультації обкому, міськкомів та райкомів профспілки, до складу яких входять досвідчені працівники, які мають значний досвід правової роботи та роботи в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Зокрема, працівниками апарату обкому надавалась практична допомога профспілковому активу територіальних та первинних організацій безпосередньо в установах та організаціях з питань дотримання законодавства України про працю, внутріспілкової роботи, вдосконалення колдоговірної роботи, як основи захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки. Працівниками апарату обкому профспілки в 2015 – 2020 роках розглянуто понад 4000 усних звернень членів профспілки та надані консультації з питань діяльності профспілкових організацій, застосування трудового та антикорупційного законодавства, законодавства з питань проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.

Консультації надаються не тільки працівникам, а і при зверненні керівників установ та організацій.

Найчастіше консультації надавалися стосовно порядку реєстрації та перереєстрації профспілкових організацій, колдоговірної роботи, окремих положень трудового законодавства, законодавства з питань проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування, антикорупційного законодавства тощо.

Можемо констатувати, що виконавчий апарат обкому Профспілки став центром надання правової допомоги для своїх членів. Всі члени профспілки мали можливість отримати відповідні роз’яснення щодо їх трудових прав та гарантій, а також переконалися, що профспілка зможе відстояти та захистити їх права.

Виборними органами обласної організації профспілки велика увага приділялася навчанню профспілкового активу, підвищенню їх рівня правових знань, проведенню комунікативних заходів стосовно роз’яснення порядку ведення соціального діалогу, положень законодавства, яке регламентує права та гарантії профспілок, вимог трудового законодавства, Протягом 2015-2020 років проведено 166 семінарів-навчань із профспілковим активом області, участь у яких взяло понад 5100 осіб.

Під час проведення вказаних семінарів, його учасники мали змогу ознайомитися із діяльністю вищих за рівнем профспілкових органів та отримати практичні знання щодо порядку дій первинних профспілкових організацій під час здійснення громадського контролю за дотриманням трудового законодавства, дії в умовах об’єднання територіальних громад, основ фінансової та організаційної діяльності профорганізацій.

Крім того, під час семінарів доводилися положення проекту Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (який, на жаль, Верховна Рада України не змогла прийняти), особливості застосування трудового законодавства, законодавства з питань проходження державної служби і служби в органах місцевого самоврядування,  антикорупційного законодавств,  тощо.

Зокрема, працівниками виконавчого апарату обкому профспілки такі семінари проведено абсолютно у всіх районах області, а у деяких – неодноразово.

Обласною організацією направлено 55 членів профспілки на навчання профактивістів на тему: «Базовий курс навчання профспілкового активу», які проводилися у містах Києві та Чернігові Профспілкою працівників державних установ України у рамках спільного проекту зі шведською профспілкою Fackförbundet ST «Розвиток держаного сектору в Україні».

Крім того, 10 осіб брали участь у різноманітних тренінгах, організованих ЦК профспілки.

Також, організовано 2 навчання для членів профспілки на базі створеного при ЦК Профспілки Центрі профспілкових знань – Basis, участь у яких взяло понад 40 осіб.

Крім того, з метою поширення правових знань, удосконалення соціального діалогу, роз’яснення прав працівників в обласній організації підготовлено 89 методичних матеріалів, які доводилися до відома первинних організацій та членів профспілки.

Профспілкові органи активно приймають участь в роботі з удосконалення законодавства.

Протягом звітного періоду виконавчим апаратом обкому направлено до ЦК Профспілки та до державних органів низку ініціатив щодо внесення змін до нормативно-правових актів, спрямованих на удосконалення трудового законодавства, нормативно-правових актів, які визначають правову основу діяльності профспілки, законодавства з питань проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування. Це стосується і правового статусу голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, керівників апаратів та інших керівників державної служби в РДА, механізмів проведення конкурсів на зайняття вакантних посад державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, притягнення їх до дисциплінарної відповідальності, присвоєння рангів тощо.

Також, внесено пропозиції до антикорупційного законодавства, які частково знайшли своє відображення у відповідних ухвалених Верховною Радою України законах.

Хотів би відмітити роботу профспілкових організацій області, які підтримали ініціативу обкому профспілки щодо направлення колективних звернень до вищих посадових осіб держави стосовно ініціювання внесення змін до проекту Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» в частині визначення рівня оплати працівників органів місцевого самоврядування.

Не можливо оминути увагою захист трудових та соціально економічних прав членів профспілки в органах місцевого самоврядування, які входять до об’єднаних територіальних громад, оскільки, враховуючи процеси децентралізації, які наразі проходять у державі, саме ОТГ має відійти значна частина функцій та повноважень органів державної влади, а відтак, чисельність працівників цих органів буде стрімко збільшуватися, що буде потребувати консолідації зусиль по захисту їх прав.

Тому, на нашу думку, дії регіональної та територіальних виборних профспілкових органів мають бути спрямовані на створення в новоутворених органах місцевого самоврядування первинних організацій профспілки працівників державних установ.

Так, на сьогоднішній день в області налічується 54 об’єднані територіальні громади, в 24 з яких діють первинні організації Профспілки.

На осінь поточного року заплановано проведення виборів до органів місцевого самоврядування, які, можливо, вже пройдуть в умовах повного поділу області на об’єднані територіальні громади. Так само, до кінця року можуть бути ліквідовані або реорганізовані місцеві державні адміністрації та районні ради.

З огляду на викладене, у Профспілки постають чергові виклики щодо забезпечення захисту трудових прав працівників, пов’язані із ліквідацією та реорганізацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

 

Обстоювання права на гідну працю та оплату праці

Питання забезпечення членів профспілки заробітною платою, підвищення розмірів та впорядкування умов оплати праці держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування, як і всіх працівників бюджетної сфери, постійно перебуває під контролем Федерації профспілок України, ЦК Профспілки та обласного комітету профспілки.

На засіданнях пленумів, президії обкому профспілки постійно порушується питання щодо оплати праці. Неодноразово надсилались звернення до Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України з проханням вирішити питання підвищення оплати праці держслужбовців та встановлення їм рівня оплати праці, передбаченого Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі – Закон України «Про державну службу).

Із 1 січня поточного року нарешті державним службовцям встановлено мінімальний посадовий оклад на рівні не менше 2 прожиткових мінімумів, встановлених на 1 січня для працездатних громадян.

Проте, як зазначалося вище, виникла чергова проблема, пов’язана із значним недофінансуванням райдержадміністрацій, яка маємо надію, в найближчому майбутньому буде вирішена.

Обкомом профспілки також неодноразово надавалися пропозиції до Концепції реформування системи оплати праці державних службовців, яка була схвалена Урядом на своєму засіданні 27 травня 2020 року.

Не залишалися поза увагою Профспілки питання оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування. Так, кожного року обкомом профспілки направлялися листа до Кабінету Міністрів України та Центрального комітету Профспілки щодо необхідності перегляду посадових окладів працівників органів місцевого самоврядування. І, хоча із затримками, проте, це питання щорічно вирішувалося на користь працівників та збільшувалися розміри посадових окладів посадових осіб місцевого самоврядування, приводячи їх у відповідність до рівня посадових окладів державних службовців.

Ще однією нашим досягненням можна назвати збільшення розміру надбавки за ранг посадової особи місцевого самоврядування, які тепер виплачуються на рівні тих, які встановлено для державних службовців після набрання чинності Закону України «Про державну службу».

Не можливо оминути увагою і діяльність профспілки по захисту прав ветеранів профспілки.

Так, обкомом профспілки спільно міськими, районними організаціями профспілки та ветеранами публічної служби підготовлено колективні звернення, підписані майже 2000 особами, щодо перерахунку розміру пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про державну службу» до 01.05.2016 року, які направлено до Президента України, Прем’єр-Міністра України, Голови Верховної Ради України із вимогами щодо ініціювання у Верховній Раді України прийняття відповідних змін у законодавстві.

Народним депутатом України Міщенком С.Г. внесений проект Закону України від 15.12.2017р. № 7406 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо перерахунку пенсій науковим працівникам, журналістам, працівникам органів місцевого самоврядування та іншим)», яким пропонується відновити право на перерахунок розміру пенсії особам, яким призначено пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» у випадку збільшення розміру заробітної плати працюючих державних службовців (посадових осіб місцевого самоврядування).

Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення за наслідками розгляду рекомендувано зазначений законопроект прийняти за основу в першому читанні.

На підтримку вказаного законопроекту обкомом профспілки спільно із головою профспілкової організації ветеранів державної служби Людмилою Бакум неодноразово направлялися листи до Президента України, голови Верховної Ради України, народним депутатам України.

Також, за ініціативою Профспілки в Конституційному Суді України зареєстровано подання щодо неконституційності неперерахунку пенсій державним службовцям та посадовим особам місцевого самоврядування, які вийшли на заслужений відпочинок до травня 2016 року.

Наразі очікуємо рішення Конституційного Суду України у цій справі.

Сподіваємося, спільними зусиллями ми відновимо права колишніх державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.

 

Обстоювання духовних, соціально-культурних прав та інтересів членів профспілки

Обласний, територіальні комітети, первинні організації беруть участь у підготовці і відзначенні державних, галузевих свят, організовують оздоровлення спілчан та членів їх сімей, піклуються про розвиток фізкультури і спорту в трудових колективах, організовують поїздки для членів профспілки по визначних місцях як області так і України.

З 2015 року Фонд соціального страхування «усунувся» від фінансування оздоровлення дітей в дитячих оздоровчих таборах, основний тягар з придбання дитячих путівок ліг на плечі батьків – членів профспілки, тому профспілкові організації всіх рівнів намагаються максимально здешевити вартість таких путівок. Щороку ціни на путівки стають вищими: у 2015 році вартість путівки за день перебування складала від 142 до 188 грн., у 2019 році – від 350 до 550 грн./день. За звітний період в дитячих оздоровчих закладах оздоровлено 190 дітей. Здешевлювались путівки на оздоровлення дітей з бюджетів обкому профспілки, Смілянського міськкому, Маньківського, Черкаського, Христинівського, Чорнобаївського райкомів, Черкаського  міськвиконкому, прокуратури області, Держаудитслужби, управління державної служби з надзвичайних ситуацій.

Враховуючи високу ціну на путівки в дитячі табори сприйнятнішим для наших членів профспілки став сімейний відпочинок на морі, де відпочивають члени профспілки зі своїми дітьми.

З 2015 року щорічно обком профспілки підписує договір про співробітництво щодо оздоровлення членів профспілки та їх сімей з дитячим табором «Дружба» м. Одеса. Смілянський міськком, Городищенський, Драбівський, Жавшківський, Звенигородський, Лисянський, Монастирищенський та Смілянський райкоми профспілки активно займаються організацією сімейного відпочинку спілчан та членів їх сімей в цьому таборі та на турбазах Одеської і Миколаївської областей терміном 3, 7, 10 діб. Первинні організації Городищенської райдержадміністрації, Черкаського міськвиконкому організовували поїздки своїх членів профспілки на відпочинок на берег Чорного моря.  За 2015-2019 роки відпочили 2835 працівників галузі та членів їх сімей, в т.ч. 952 дитини.

Із задоволенням відпочивають та оздоровлюються наші профспілчани в закладах Західної України (смт Східниця), куди протягом останніх трьох років було запропоновано недорогі путівки. Всього оздоровилось за такими путівками 85 членів профспілки разом з членами родин, в т.ч. 20 діток.

Всього на оздоровчу роботу за п’ять років витрачено з обласного бюджету 1102,6 тис. грн., в т.ч. 48,6% – з бюджету обкому профспілки, 29,1% – з бюджету профкомів м. Черкаси, 22,3% – з бюджету територіальних організацій.

Обкомом профспілки, територіальними і первинними організаціями спільно з управлінням у справах сім`ї, молоді та спорту облдержадміністрації та ФСК “Спартак» щорічно проводяться І та ІІ етапи Всеукраїнської спартакіади серед державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування і Спартакіада Черкаської обласної організації працівників держустанов. Збірна команда обласної організації профспілки щорічно бере участь у змаганнях в рамках обласної Спартакіади Федерації профспілок Черкаської області серед обласних галузевих профспілкових об’єднань. За звітний період учасниками спартакіад були більше 6000 членів профспілки.

Відповідно до Положень і кошторисів команди-переможці та учасники змагань нагороджені кубками, медалями, дипломами та грамотами. За рахунок коштів профбюджету обкому члени профспілки, які посіли призові місця в окремих видах змагань, нагороджені грошовими преміями. За 2015-2019 роки на проведення фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи серед працівників галузі витрачено 441,5 тис. грн.  обласного профбюджету, в т.ч. по міських, районних організаціях – 209,0 тис. грн. (1,6 % всіх витрат). Найкраще кошти на спортивно-масову роботу використовувались в Катеринопільському – 15,4% всіх витрат, Канівському – 4,4%, Драбівському районах – 1,6%. По первинних організаціях м. Черкаси витрати на фізкультурно-масову і спортивну роботу склали 2,4% всіх витрат (201,9 тис. грн.). Активно використовують кошти на спортивну роботу профкоми Управління поліції охорони, прокуратури Черкаської області, Держаудитслужби, Головного управління державної казначейської служби, Департаменту фінансів ОДА.

Обком профспілки, виборні органи первинних і територіальних організацій займаються організацією екскурсійних поїздок по області і Україні для членів профспілки. За 2015-2019 роки було організовано 11 поїздок  до Львова, Вінниці, Межигір’я, Одеси, Чернігова, Києва. В 2020 році планувалась екскурсійна поїздка в Чернівці, було сформовано групу з 50 осіб, але внаслідок карантинних заходів спричинених короновірусом, поїздку прийшлося скасувати. Всього в екскурсійних поїздках взяли участь 544 спілчанина та членів їх родин. Слід відмітити активну роботу по організації культурно-масової роботи та екскурсійних поїздок голови Уманського районного комітету профспілки Мартинюк Людмили Михайлівни, яка багато зусиль прикладає з цього напрямку роботу, додатково згуртовуючи та мотивуючі  своїх спілчан.

За п’ять років на культмасову роботу припадає 56% всіх витрат бюджету обласної організації. Кошти використовуються на відзначення державних свят, прийняття участі в урочистостях з нагоди пам’ятних днів,  проведення дня іменника, відвідування мистецьких заходів тощо. Це непогано, як один із факторів мотивації профчленства в профспілці. Але на сьогоднішній день перед профспілкою першочергово стоять інші задачі, такі як відстоювання прав профспілчан на працю, на гідну оплату праці, збереження соціальних гарантій працюючим, тому необхідно перепланувати витрачання коштів на виконання першочергових статутних завдань.

 

Удосконалення фінансової політики

З метою врегулювання розрахунково-касових відносин між обкомом профспілки та первинними профспілковими організаціям, які знаходяться на централізованому бухгалтерському обслуговуванні, в 2016 році було оновлено та затверджено президією обкому профспілки Положення про централізоване бухгалтерське обслуговування, розроблено, затверджено та підписано з кожним профкомом Договір про централізоване бухгалтерське обслуговування первинної профспілкової організації та такі ж рекомендації надано територіальним організаціям профспілки, в яких була проведена відповідна робота.

В березні 2020 року було внесено зміни в Положення,  розширюючи його можливістю використання корпоративної картки первинними профорганізаціями, які віддалено знаходяться від обласного центру, та переходять на обслуговування в обком профспілки.

В 2016 році розроблено та затверджено Облікову політику для первинних, територіальних профспілкових організацій та обкому профспілки.

Порядок та розміри відрахувань членських профспілкових внесків в обласній профспілці щорічно затверджується пленумом обкому профспілки: на діяльність обласної організації профспілки та вищих за рівнем профспілкових органів первинні організації перераховують 30% від зібраних внесків безпосередньо на розрахунковий рахунок обкому профспілки, за рішенням колегіальних органів первинні організації додатково перераховують на рахунок обкому 5% внесків в Фонд соціальної допомоги,з якого за 5 років надано виплати 1015 членам профспілки на суму 824,9 тис.грн.

Рекомендується міськкомам, райкомам на розширених засіданнях визначати розмір використання внесків на загальнотериторіальні заходи при умові, що на діяльність первинних організацій залишається не менше 50% внесків.

За останні п’ять років на діяльність вищестоящих органів витрачено 27,1 % валового збору внесків, на діяльність територіальних організацій – 11,5 %, первинних – 61,4%.

Звіти з виконання профспілкового бюджету складалися первинними та територіальними організаціями профспілки згідно затвердженої форми, надавалися в обком профспілки у встановлені строки. Зведений фінансовий звіт по обласній організації профспілки надавався в ЦК без порушення термінів.

Ревізійними комісіями профспілкових організацій всіх рівнів, відповідно до Статуту, здійснювався контроль за статутною та фінансово-господарською діяльністю, раціональним використанням коштів, станом обліку і звітності, про що є складені акти ревізій.

В обласній організації постійно проводиться навчання скарбників, голів і членів ревізійних комісій територіальних і первинних організацій профспілки. Майже на кожному семінарі, який був організований обкомом профспілки, обов’язково приділялась увага навчанню профактиву з фінансової роботи, порядку ведення фінансової документації, організації бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової звітності.

 

Організаційна та інформаційна робота профспілки

За період після ХХІІІ звітно-виборної конференції обласної організації профспілки проведено сім пленумів обкому профспілки і 25 засідань його президії, на яких було розглянуто 227 питань що стосуються різних напрямків діяльності обласної організації.

Проведено 8 засідань круглого столу з питань вдосконалення діяльності територіальних та первинних організацій Профспілки по мотивації профспілкового членства в яких взяли участь 295 осіб.

За період після звітно-виборної конференції за поданнями первинних і територіальних організацій профспілки нагороджено профспілкових активістів: грамотами і відзнаками обкому профспілки – 422 осіб, Федерації профспілок області – 23, ЦК профспілки працівників державних установ України – 50, Федерації профспілок України – 18.

Важливе значення для організаційного зміцнення профспілки, її структури, мотивації профспілкового членства має інформаційне забезпечення її діяльності. З метою висвітлення діяльності профспілок всіх рівнів з 2003 року обкомом профспілки видається газета «Профспілковий вісник», на шпальтах якої друкуються матеріали, які висвітлюють діяльність Федерації профспілок України та області, Центрального комітету Профспілки, обласного, міських та районних комітетів профспілки, первинних профспілкових організацій, доводяться до відома рішення, ухвалені виборними органами профспілки, надаються роз’яснення з питань організації діяльності профспілкових організацій та застосування норм законодавства.

З 2013 року діє сайт Черкаської обласної організації профспілки працівників держустанов (адреса сайту: ppdu.ck.ua). На сторінках сайту розміщені структура та склад виборних органів обласної організації профспілки, їх контакти; нормативно-правові акти, які регламентуються діяльність профспілкових організацій, ведення соціального діалогу, розкривають зміст трудових прав працівників; методичні матеріали, спрямовані на удосконалення роботи профспілковими організаціями. Сайт постійно   наповнюється необхідною інформацією та новинами із життя Профспілки. В соціальній мережі Facebook створено та наповнюється сторінка обкому профспілки, на якій розміщуються повідомлення про діяльність профспілкових організацій.

З метою донесення проблем і здобутків в житті обласної організації профспілки до широкого кола жителів області використовуються сторінки обласних видань і місцевого телебачення. Для популяризації профспілкового руху в травні-липні 2019 року у 100 автобусах громадського транспорту міста Черкаси та приміських маршрутах обласного центру було розміщено інформаційно-рекламні постери, які, окрім рекламування обласної організації профспілки, були спрямовані на досягнення певної соціальної мети: детінізації та легалізація праці, подолання корупції, захист довкілля, дотримання правил дорожнього руху тощо.

Завдяки використанню електронної пошти встановлено оперативний зв’язок з усіма територіальними організаціями та близько 80% первинних організацій області.

Уманська та Драбівська районні організації профспілки, завдяки співпраці з керівництвом районних рад, мають власні сторінки на офіційних сайтах Уманської та Драбівської районних рад. Активно використовує і постійно наповнює свою сторінку новинами із життя профспілки голова Уманської районної організації Мартинюк Людмила Михайлівна.

З метою надання практичної допомоги територіальним та первинним організаціям, вивчення практики роботи їх виборних органів, навчання профспілкового активу, участі в профспілкових заходах, здійснення контролю за виконанням постанов пленумів та президій обласного комітету, вищих за рівнем профспілкових органів за період з липня 2015 р. по 01.06.2020 р. працівники апарату обкому профспілки 151 днів (станом на 01.06.2020) перебували у відрядженнях.

Разом з тим в організаційній роботі первинних і територіальних організацій є ряд суттєвих недоліків. Мають місце непоодинокі випадки порушення Статутних вимог щодо термінів проведення зборів в первинних організаціях, щорічних звітів виборних органів про свою роботу, вимог положень колективних договорів щодо підведення підсумків їх виконання. Недостатньо уваги приділяється складанню номенклатури справ,  оформленню протоколів зборів та засідань виборних органів.

Як недолік слід визнати недостатньою роботу всіх ланок профспілки по мотивації профспілкового членства. За звітний період наша організація зменшилась на 4323 члена профспілки, в т.ч. 1278 осіб припинили членство в профспілці за власним бажанням, перейшли в інші профспілки 1380 осіб.

Основними чинниками зменшення чисельності членів профспілки в   звітному періоді були також вихід із профспілки за рішенням зборів первинних організацій через небажання сплачувати членські внески, реорганізація, скорочення штатної чисельності окремих організацій, плинність кадрів через низький рівень заробітної плати.

Разом із тим, вимушені констатувати, що, нажаль, не всі керівники держави в цілому та конкретних трудових колективів зокрема, усвідомлюють важливу роль профспілок у подальшому розвитку держави та відповідних регіонів, районів, громад, підвищенні рівня життя людей та добробуту нації.

Адже саме наявність профспілкової організації на підприємствах, установах та організаціях, унеможливлює використання незадекларованої праці, забезпечує трудовий та соціальний захист працівників, а відтак, гарантує сплату до бюджетів всіх рівнів податків та зборів, що в подальшому, спрямовуються за підвищення рівня життя в державі та конкретній громаді.

 

Хочу щиро подякувати профактивістам за їх щоденну потрібну людям працю, часто невдячну.

Минуло 40 років коли я вперше була обрана на цю відповідальну посаду. Скажу чесно, спокій мені навіть і не снився. Я завжди думала, шукала шляхи вдосконалення профспілкової роботи.

Були успіхи, а були і «шишки». Так, наш обком перший відмовився навчати на профкурсах окремих категорій активу, голів райкомів. Вони, як правило, керівники районної ланки і на 5 днів свою роботи залишити не можуть. От і навчали не голів районних та міських комітетів, а секретарів приймалень. Тому ми таке навчання замінили виїздом лекторів в райони. Це дало змогу безкоштовно контактувати з широким активом. Майже звести нанівець письмові звернення в обком, бо після семінарів був завжди особистий прийом членів профспілки.

Ми перші в Україні розпочали касове обслуговування профспілкових організацій обласного центру, чим полегшили роботу скарбників. І це прижилося на всю Україну.

Враховуючи, що профорганізації у нас мало чисельні ми, обком, взяли на себе організацію літнього оздоровлення дітей. Ми щороку вивозили на оздоровлення в Крим до 300 дітей наших працівників.

Хочу сказати щире спасибі і більшості керівників як обласного, районного, так і базового рівня. Я завжди при зверненні до них знаходила і відчувала їх підтримку. Щоправда, керівники стали все частіше недооцінювати роль профспілки і зневажати правами підлеглих. Для таких важливо пам’ятати приказку: «…коли по сходах йдеш вгору не забувай вітатися із зустрічними, а раптом цією ж дорогою доведеться спускатися вниз».

Окрема величезна вдячність членам президії: Стрижаку Сергію Олександровичу, Левицькій Елеонорі Антонівні, Шпиці Ользі Іванівні, Кулеші Володимиру Олексійовичу, Мовчану Василю Олексійовичу, Хоменко Олені Вікторівні, Кравченко Наталії Миколаївні, всім головам райкомів.

Адже кожні п’ять років я і вони проходили люстрацію.

І ми її проходили, люди знову нас обирали і кожен старався виправдати довіру людей.

Низький Вам уклін за це, люди добрі.

Чесно, я старалася працювати, але в подальшому я участі у виборах брати не буду за станом здоров’я. Протягом чотирьох років я готувала гідну заміну в особі Василя Олійника. Це порядна і підготовлена людина, тож рекомендую обрати головою його, а я скільки зможу буду йому допомагати.

Люди, єднайтеся, бо часи ідуть не легкі. Один у полі не воїн. Вірте профспілці, вірте колективу і все буде добре.

Пам’ятайте, скупий платить двічі. Зекономите на внесках, тільки втратите в зарплаті. Чого тільки вартий новий трудовий кодекс. Думайте